KEHIDUPAN

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Saturday, December 31, 2011

aPaM poLkaDoT



Sebenarnya aku bt dr last week g apam nie masa aku balik kedah.. yea la nk bt kt rmh sndri xcukup bahan so bila balik rmh mak aku jer lh aku blh bt.. Sbnrnya dh lama teringin nk bt tp ntah la ada saja halangan, halangan utama sudah semestinya malas... bila dh malas semua benda x akn berhasil.. aku cuma bt 1 adunan ja tp dpt agak byk gak la dlm 80 lbh..

nie hasil yg aku bt... nie gmbr ori tau xcilok kt mn2 pon...

nie bahan2 yg aku guna.. aku pon dh lupa ambik kt blog sapa tah tp yg penting resepi dia sama ja... aku guna 3 warna ja, merah, kuning n hijau epal..

Bahan-bahan
* 3 biji telur - dari peti sejuk
* 275 gm tepung gandum
* 220 gm gula halus
* 150 ml susu segar / susu cair / susu full cream / santan (aku guna susu full cream)
* 3 sudu teh baking powder
* 1 sudu kecil ovalette
* Filling secukupnya (aku letak inti coklet cip)
* Pewarna ikut suka

Peralatan
Mixer
piping bag
mangkuk kertas
acuan utk boh mangkuk kertas( klu xletak dlm acuan nnt takot bila dh kukus mangkuk kertas akn mengembang n apam jd leper lak)

Cara-cara
1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 8 - 10 minit.
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan.
5. Letak coklet cip secukupnya. Aku letak 3 bijik (klu yg nk letak lain2 inti boh secukupnya gak lh..
6. Kemudian picitkan lagi adunan yang sama warna atau berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan. (jgn penuhkn mangkuk kertas sbb bila nk kukus nnt apam akn mengembang)
7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit. Guna api sederhana jer... klu bukak api kuat nnt apam akn merekah so jd xcantik n pastikn air wap xjatuh atas apam.. klu x nnt jd xcantik

senang ja nk bt, nk mula 2 yg malas bila dh mula bt mcm best lak.. sat ja abis. aku bt mlm esok 2 tinggai berapa bijik ja lg.. bila dh tgk hasil mcm mn 2 tiba2 lak teringin nk bt jual.. tp smpt ke?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...